"Sök och du skall finna"

”Sök och du skall finna” heter ett TV program av Erik Schüldt. Jag såg det i fredagskväll. Erik Schüldt söker livets glans och förtrollning, den måste ju finnas! Det handlar ju om själva livskänslan. Får den inte plats i vår vetenskapsinriktade kultur? Han ger oss ett ankare i Descartes berömda ord: ”Cogito ergo sum” --   ”Jag tänker alltså är jag”. Men han frågar hur mycket fantasin väger i tankens kultur. Hur kan vi leva utan den?

 

Det är just i fantasin Erik Schüldt själv har erfarit en paradoxal verklighetskänsla. I Sagan om ringen skapade Tolkien en värld, där han som barn kunde gå in och möta diktade personer som för honom blev lika verkliga som människor av kött och blod.  Är inte fantasin i själva verket den enda verkligheten? undrar han.

 

Han talar den här gången i rutan med en förstående man som heter Per Johansson, men samtidigt talar han till oss TV-tittare i många skilda världar, osynliga för honom. Vi är inte underkastade hans fantasi. Till skillnad mot Frodo och Gandalf i Ringens värld hör vi vad han säger. Utan att Erik Schüldt anar det tränger han sig på i mina tankar, fast jag nu egentligen har som mål att skriva om Johannes Anyurus svåra och rika roman ”De skall drunkna i sina mödrars tårar”.

 

Johannes Anyuru skapar också världar, där jag som läsare konfronteras med diktade människor som blir verkliga för mig som om de hade funnits på riktigt. ”Som om” är dock viktiga ord. Ringens värld har sin egen logik – den sinnliga tankekällans logik som är drömmens, diktens och lekens logik. Och den psykiska sjukdomens! Sinnena kan tänka så håren reser sig, tårarna rinner och diktaren själv blir skrämd. Kanske borde han med hustru och dotter flytta från Sverige där sådana fantasitankar som hans kan slå rot? Tänk om de blir verklighet? Nej, Anyuru lämnar inte Sverige.

 

Jag är glad att han motstår drömtankarna nu. Hans sinnen har varit utlånade länge och i denna roman tänkt fram variationer av Människan åt oss på konstnärers sinnliga vis. ”Ergo sum” ropar bokstäverna på varje rad.

 

Man skall lyssna till bägge tankekällorna och överväga sitt handlingssätt. ”Där fantasin och sakligheten möts”, sa Salman Rushdie i Skavlan, ”där skapas en väldig energi”. Men där de bryts isär från varandra skapas monster. Enkelt och viktigt i desinformationens och de snabba knapptryckningarnas tidevarv!

 

Termen ”tankekällorna” är min term både för dröm och för det vi vanligen kallar verklighet. Jag ville ge både bildtankar och ordtankar samma värde, och jag ville lyfta fram att dröm, myt och dikt lyder samma logiska system. De tänker på olika dialekter i relationer. Freud och Jung använde uttrycken ”det medvetna” och ”det omedvetna”, men jag vill betona vikten av att vi odlar medvetandet också genom drömmar. Erik Schüldt och Per Johansson försöker med ”det inre” och ”det yttre”, och i sitt samtal kommer de fram till att kalla den sökta energin för ”skaparkraften”. Där tror jag att de är på rätt spår. Skaparkraften ropar på oss: ”Sök! Ge dig inte förrän du finner hemligheten!”

 

Har den bibliska klangen i rubriken på TV-samtalet något att ge? Jag letar i min bibliska ordbok och finner många förslag på verbet ”söka”. Orden ”Sök och du skall finna” är hämtade ur slutet på Jesu bergspredikan, Matteus 7:7. Var låg berget? Med dagens värld i mitt sinne läser jag: ”Och ryktet om honom gick ut över hela Syrien och man förde till honom alla sjuka --- alla som var besatta och månadsrasande...”

 

På TV i dag ser jag de söndersmulade husen i Syrien, de sårade människorna, barn och vuxna. Jag tänker på Anyurus världsaktuella roman om rasismen och terrorismen som gror också i Sverige: ”De skall drunkna i sina mödrars tårar”. Med vilken tankekälla blir vi mindre monstruösa?

 

Barfotapredikanten Jesus använde båda: liknelsen och levnadsregeln. Som en andedräkt. Det är kanske det vi skall lära oss av honom.

 

Schüldts talade tankar blir mig ett trappsteg till Anyurus skrivna text.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0