I dag är det första majmajmaj!

Valborgsmässafton läser jag på Insidan i DN en stor artikel om en bok som heter Drömmen påverkar ditt liv. Boken är skriven av ett norskt psykologpar, Lisbeth Holter Brudal och Paul Jan Brudal, Optimal förlag. Sedan jag läst Peter Letmarks redogörelse för bokens innehåll vill jag varmt rekommendera den till alla som är nyfikna men ännu inte har prövat på sina drömmar. Brudals betonar hur drömmarna väcker våra känslor och skärper våra sinnen och speglar vårt liv på ett unikt sätt.

Detta har också jag själv försökt berätta om i två böcker på Marelds förlag, Åkerns hunger, drömmar under sju svåra år och Jag tar det på kroppen jag – dröm och dikt på liv och död. Men böcker som inte recenseras når inte ut. Jag har sålt några få exemplar av mina. Peter Letmark har sålunda givit makarna Brudals viktiga bok en chans.

Varför är deras bok så viktig? Drömmen är konstens och religionens ursprungskälla. Genom drömmen lär vi oss förstå konst och religion inifrån vårt eget sätt att tänka med vår kropp och våra sinnen som redskap. Vi lär oss smaka och lukta oss fram till det mänskliga. Talibanerna-i-oss-själva har ingen chans. Den personliga identitet vår kultur förnekar bygger vårt hjärta med hjälp av drömmar som ingen annan har drömt.

Det är farligt det där som ingen annan kan bekräfta. Rädslan har skapat så många fördomar kring drömmen, så många dogmer, nästan som religiösa lärosatser. Fortfarande hänvisas ofta till Freud, som om ingenting hade hänt sedan hans Drömtydning kom ut 1900. Erich Fromm vände sig till alla intresserade med Det glömda språket 1974, där han förband dröm både med diktning och med religiös myt. I Använd dina drömmar 1981 utarbetade Montague Ullman en fin metodik för vänskapliga drömgrupper och han reste själv mycket i Skandinavien för att personligen vägleda intresserade. För att inte nämna den som haft störst betydelse för konstnärligt skapande personer: D.W. Winnicott Lek och verklighet 1971.

Men i dag är det första maj 2010! Jag längtar efter ett politiskt parti som går till val på att införa drömkunskap i skolorna och starta drömgrupper på äldreboenden. De äldre skulle få förståelse för de inre bilder som fortsätter att hjälpa och trösta när minnet för den yttre verkligheten sviker.

Barnen skulle förstå att det inte är bara betyg och vetenskaplig bokstavstro som gäller. Det finns andra motivationer här i livet än belöning och straff, och de skall ju inte bara arbeta och vara lönsamma hela livet. De skall leka och älska också. Kärlek är inte som en utslagstävling på TV utan en artbevarande kraft som söker oss inifrån och ut i världen.

Vi behöver ett parti som kan mobilisera röster för kärlekslinjen i politiken!

 


Kommentarer
Postat av: josefine

stina.. jag hörde din röst på radion och måste få tacka för att du gör dig hörd. äntligen en röst i offentligheten som talar tydligt om yttersta väsentligheter och vågar tro att den som lyssnar är kapabel att forma sin egen förståelse.

tack för modet och friheten

/j

2010-05-15 @ 17:42:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0