Budkaveln

Tack, Jonas Hassen Khemiri, för budkaveln du bär! Tack för att du i DN i dag har låtit trycka vår nya, gamla morgon - och aftonbön: ”Jag ringer mina bröder”. Tillfoga ”systrar”!!!! Du tolkar den rädsla, som måste bära oss, och vårt mod som ängslas så för fascistiska tongångar. Vi är rädda för backlash, för att historien skall upprepa sig, om också bara litet!

Nej! Vi måste lära oss ta på allvar det som Lars Ahlin lärde oss säga i romanen Om: han som är du som är jag som är alla. Eller som Göran Tunström sa: ”på Duets torg, där hör jag hemma.” Det är inte bara dikt, det handlar om identifikation. Det är detta vi skall undervisa om i skolorna, samlas kring i forskningen. Du måste berätta hur du vet det. Jag vet att det är den enda punkt där dröm och tanke kan mötas. Vår spegelpunkt.

Jag ringer mina systrar och bröder med denna julblogg!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0